Ilegalne svjetleće reklame u Zagrebu ugrožavaju promet, kaže udruga
INSTITUCIJE Grada Zagreba protivno zakonima dozvoljavaju postavljanje svjetlećih reklama prejake rasvjete na križanjima, čime se degradiraju okoliš i kvaliteta života građana te ugrožava sigurnost prometa, upozoravaju iz udruge za zaštitu noćnog neba "Naše nebo". Na stranici Ekorasvjeta zajedno udruga poziva građane da se suprotstave teroru, za koji optužuju agresivne oglašivače, te da kršenje zakona prijave inspekciji zaštite okoliša i policiji.
Svjetleće reklame krše zakone
Upozoravaju da svjetleći ekrani postavljeni na križanjima u Zagrebu i drugim gradovima krše Zakon o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja i Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Štoviše, tvrde da su instalacije nekih od njih odobrene nakon stupanja na snagu zakona i pravilnika koji ih zabranjuju.
Kao jedan od drastičnijih primjera ističu križanje Zagrebačke avenije i Savske ceste. Ondje, naglašavaju, ne samo da ekrana uopće ne bi smjelo biti nego mu je svjetlina 100 cd/m2, dok Pravilnik izričito nalaže da maksimalna svjetlina ne smije prelaziti 20 cd/m2 (slika dolje).
Reklame svjetlije od monitora
Ovo križanje nije jedino problematično, situacija je slična na većini križanja najvećih prometnica u Zagrebu, ali i na mnogim drugima u hrvatskim gradovima.
Boris Štromar, čelnik udruge, tvrdi da su u trenutku pisanja ovog članka svi svjetleći ekrani čiju su rasvjetu mjerili imali svjetlinu veću od dopuštene.
"Vrijednosti su se kretale od 40 pa čak do više od 200 cd/m2. Za usporedbu, preporučena svjetlina monitora stolnog računala za dnevni rad je maksimalno 120 cd/m2", navodi Štromar.
Podsjeća da "bliještanje ekrana predstavlja opasnost za sigurnost prometa jer odvraća pozornost vozača, osobito ako sadrži animacije, te da je Hrvatska na vrhu EU po broju smrtnih slučajeva u prometu nakon Rumunjske, Bugarske i Latvije (grafikon EK dolje)".
"Oglašivačke tvrtke čak imaju sustave koji mjere prolazak vozila i tip vozila, a oglašivački totemi imaju mogućnost detektirati je li koji prolaznik pogledao u oglas! Dakle, sve je podređeno što većem privlačenju pažnje prolaznika. To se ni ne skriva jer to je zapravo poanta svake reklame", tvrde u udruzi (slike dolje i sasvim dolje).
Citiraju Pravilnik koji je stupio na snagu u studenome 2020., u kojem postoji izričita zabrana postavljanja bilo kakvih svjetlećih reklama na križanjima. Članak 27., stavak 6 tog pravilnika navodi:
"Oglasne ploče iz stavka 1. ovoga članka ne postavljaju se:
– u zoni prometnih raskrižja u naseljenim mjestima i izvan naseljenih mjesta."
Iz udruge Naše nebo podsjećaju da svaki vozač dobro zna što je raskrižje, dok Uprava za cestovni promet navodi da se za određivanje granica raskrižja mogu koristiti odredbe članka 3 Pravilnika.
Pobunjene građane kažnjava se SLAPP tužbama
Štoviše, ističu primjere apsurdnih situacija u kojima su građani koji su se pobunili protiv postavljanja svjetlećih reklama pred svojim prozorima završili sa SLAPP tužbama oglašivačkih tvrtki zbog ometanja poslovanja. Kažu kako postoji sumnja da netko komunalnim redarima dojavljuje izlazak inspekcija jer je zabilježeno navodno gašenje LED ekrana tijekom provjera.
Odgovor iz Grada Zagreba
Zamolili smo Grad Zagreb da se očituje o ovim optužbama, na što smo dobili sljedeći odgovor:
"Odlukom o komunalnom redu propisano je da nadležni ured za komunalne poslove izdaje Rješenja za postavu reklama po pribavljenoj suglasnosti (između ostalih) i gradskog upravnog tijela nadležnog za promet.
Odlukom su utvrđeni načini postavljanja reklamnih panoa na javnim površinama i privatnim zemljištima, propisani su uvjeti za osvjetljavanje reklamnih panoa, utvrđena su pravila za postavljanje samostojećih reklamnih panoa, uključujući odredbe o udaljenosti od kolnika, prometnica, i zaštitu zelenih površina. Za različite vrste i dimenzije reklama, primjerice reklamna platna, putokazne reklame te reklamne panoe, definirani su različiti uvjeti postave u smislu udaljenosti od prometnica, raskrižja i sl.
Tako za postavu reklamnih panoa na građevine i ograde nema uvjeta o udaljenosti od prometnica i raskrižja, dok je za postavu samostojećih reklamnih panoa propisano da se postavljaju izvan zone raskrižja 50 m odnosno 75 m, ovisno o kategoriji prometnice..."
Glas poduzetnika: Podržavamo Tomaševićev prijedlog da se smanji rasvjeta na reklamama
Odgovor udruge na tvrdnje Grada Zagreba
Iz udruge Naše nebo uzvraćaju da Pravilnik, koji je stupio na snagu 20.11.2020., u članku 27. navodi izričitu zabranu postavljanja osvijetljenih oglasnih ploča u zoni križanja bilo gdje u Hrvatskoj, što se odnosi i na svjetleće LED ekrane i na obične plakate s vanjskom rasvjetom.
"Radi se o zakonskoj zabrani koja nije povezana s nekom odlukom o komunalnom redu. Drugim riječima, odluka o komunalnom redu mora biti usklađena sa svim zakonima Hrvatske. U posjedu smo rješenja za postavljanje LED ekrana na križanju Savske ceste i Zagrebačke avenije koje je izdano 23. 2. 2022., dakle, nakon što je navedeni pravilnik kojim se izričito zabranjuje postavljanje bilo kakvih osvijetljenih oglasnih ploča stupio na snagu. U rješenju se nigdje ne navodi da je ono usklađeno sa Zakonom o svjetlosnom onečišćenju, što uključuje i pripadajuće pravilnike. Dakle, ovo rješenje predstavlja direktno kršenje zakona Hrvatske koji su iznad bilo kakvih odluka o komunalnom redu, a kojih se svi moraju pridržavati", ističu u udruzi.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati