Kosovski imam dobio otkaz jer je prihvatio teoriju evolucije
KADA nije vodio molitvu u svojoj seoskoj džamiji, imam Drilon Gashi pisao je neke 'nepravovjerne' statuse na društvenim mrežama - poput onog da vjeruje u teoriju evolucije.
Naposljetku ga je prihvaćanje islama i darvinizma stajalo posla.
Gashija (31) je prošli mjesec Islamska zajednica Kosova (BIK), najviše vjersko tijelo u zemlji, uklonila s položaja. On kaže da je to dokaz da je tradicionalno umjereni islam na Kosovu u opasnosti.
"Živa bića stvorena su evolucijom, a evoluciju je vodio Bog", objasnio je svoju teoriju o tome da islam i znanost mogu u tandemu.
"Znanost otkriva prirodne fenomene onakvima kakve ih je Bog stvorio", dodaje.
Moderni imam
Politička budućnost Kosova, mlade demokracije na europskom rubu, odlučena je na nedavnim parlamentarnim izborima, ali iza scene vodi se drugačija bitka, za dušu dominantne vjere u zemlji.
Prihvaćanje teorije evolucije nije neobično za Kosovo, jer su tamošnji vjernici poznati po umjerenom islamu.
Više od 90 posto stanovnika Kosova izjašnjava se kao muslimani, po popisu 2011. godine.
Alkohol se slobodno toči, ljudi su zaljubljenici u sve američko, a žene ne odijevaju nikakve vjerske haljine ili pokrivala.
Taj se identitet, međutim, u posljednja dva desetljeća promijenio jer je vjerska obnova krajem prošlog stoljeća otvorila sukob između tradicionalnih vjernika i novog vala imama školovanih u inozemstvu.
Nakon što je 1999. završen rat za neovisnost sa Srbijom, novcem iz zemalja Perzijskog zaljeva izgrađene su stotine džamija, raširila su se nova učenja, a imami dobili stipendije za studiranje u zemljama poput Saudijske Arabije ili Egipta.
Gashi je bio jedan od takvih i studirao je u Medini. No nije prihvatio ultrakonzervativnu doktrinu koja se ondje prakticira, a vjerski establišment ne voli njegova "moderna razmišljanja", rekao je AFP-u.
Gashi je na Kosovu, gdje je islam stigao širenjem Osmanskog Carstva, preuzeo dužnost u džamiji izgrađenoj arapskim novcem u Vitomiricama, mjestu s pet tisuća stanovnika.
Svoja 'kontroverzna' stajališta širio je društvenim mrežama i u razgovoru s lokalnim novinarima.
"Njegova stajališta suprotna su načelima islama i našim internim pravilima", rekao je glasnogovornik BIK-a Ahmet Sadriu nakon što je Gashi uklonjen s dužnosti.
Dvostruki standardi
Globalno, stajališta o darvinizmu u muslimanskom su svijetu različita. Neki kažu da je Kuran manje eksplicitan o kreaciji od biblijske Knjige Postanka.
Profesor islamskih studija Xhabir Hamiti kaže da Gashijeva viđenja mogu biti kontroverzna, "ali bi bilo mnogo bolje da smo na Kosovu o tome raspravljali".
Gashijevi pobornici na Facebooku smatraju da je to što su mu uručili otkaz još jedan znak sužavanja prostora umjerenim vjernicima.
Visar Duriqi, novinar koji prati vjerske zajednice, osobno smatra da je Gashi otišao korak predaleko. No istaknuo je razliku u odnosu BIK-a prema Gashiju i nekim radikalnim imamima optuženima za regrutiranje militanata za borbe u Siriji i Iraku.
Islamska zajednica "nije tako stroga prema imamima koje se istražuje za vrbovanje militanata i one najradikalnije ostavlja u najutjecajnijim džamijama", rekao je.
Kada su europske zemlje u pitanju, Kosovo po glavi stanovnika ima najviše džihadista u sukobima u stranim zemljama.
I dok se kosovske vlasti bore s time kako suzbiti radikalizam, nastavlja se rasprava o ulozi religije u društvu.
Kosovska svjetovna vlada, na primjer, brani nošenje pokrivala za glavu u školama i u javnim službama iako je optužuju za islamofobiju.
A Gashi u međuvremenu nije siguran ima li budućnosti na Kosovu.
Nedavno je na Facebooku svoj status izmijenio u "nezaposlen".