Krstičević je prošli put podivljao zbog aviona. Zamislite što nas tek čeka danas
"GONI se i ti i ovo!" vikao je sredinom siječnja u saboru potpredsjednik vlade Damir Krstičević, kada mu je SDP-ovac Franko Vidović donio maketu aviona.
Ministar obrane tako je potpuno izgubio živce na aktualnom satu sabora gdje se tog jutra više puta potezala tema propale kupovine izraelskih aviona F-16 Barak. Gotovo cijelo jutro Krstičević je bio miran, ali je pri samom kraju jednostavno eksplodirao.
Ratnik, a ne ministar!?
"Vidite šta se sve radi, vidite koja se kampanja vodi. Nije legitimno da mi donosi makete. To je poniženje. Ja sam ratnik. Tako se to ne radi vojniku", govorio je novinarima vidno uznemireni Krstičević nakon aktualnog sata. Na aktualnom satu Krstičević je mogao računati na predah jer nisu sva pitanja bila upućena njemu, no danas ga čeka - pravi pakao.
Naime, danas će premijer Andrej Plenković i Krstičević morati odgovarati na interpelaciju o radu vlade oko nabavke višenamjenskih borbenih aviona. Interpelaciju je na 12 strana podnio SDP, a u dokumentu je naglašeno kako vlada nije postupala transparentno te da tijekom samog postupka nije vođeno računa ne samo o ukupnim interesima RH nego ni o stavovima SAD-a koji su vrlo jasno ukazivali na protivljenje nabavci u onom obliku u kojem ju je želio provesti ministar obrane Damir Krstičević.
Vlada je, vrlo nemušto, na interpelaciju odgovorila na 14 stranica, ponovno izbjegavajući dati informacije na ključna pitanja. Tako da se danas očekuje kako će šef vlade i njegov potpredsjednik nastaviti politiku laži kada je riječ o vladinim avionima. A tih laži bilo je poprilično. Pokušat ćemo nabrojati najbitnije.
Krenimo redom.
LAŽ 1: "NE ZNAM O ČEMU SE RADI"
"Nisam vidio i ne znam o čemu se radi", česta je izjava premijera Plenkovića kojom odgovara na neugodna pitanja. Tako je bilo u slučaju kada su novinari upitali premijera o upozorenjima američke strane kako Izraelci neće moći dobiti konačno odobrenje za prodaju svoje inačice F-16. Plenković je svoju tezu iznio u pisanom dokumentu vlade, odnosno u odgovoru na interpelaciju SDP-a gdje se naglašava kako je hrvatska vlada tek 15. studenog 2018. postala svjesna problema.
Plenkovićevu tezu opovrgava više činjenica koje ukazuju na to da se radilo o poslu "government to government" pa je nemoguće da premijer nije imao pojma. Ako se Plenković mogao vaditi da nije vidio "pre-approval" dokument iz rujna 2017. godine, iz kojeg je bilo jasno da Izraelci tek moraju dobiti TPT (Third Party Transfer, prijenos trećoj strani, op.a.) odnosno američku dozvolu za prodaju, te da nije mogao vidjeti mailove koji su iz veleposlanstva išli na MORH, direktno ga je opovrgnuo američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst koji je rekao da je osobno premijeru predao dokument u kojem se definira procedura za dobivanje dozvole za prodaju F-16 i to još početkom prošle godine!
LAŽ 2: "NISU BILI JASNI SIGNALI"
"Neovisno o tome jesmo li tada za tu korespondenciju znali, da li je ona adekvatno percipirana i čitana, da li su ti signali bili tako jasni ili ne. Po meni, nisu bili tako jasni, jer je u tom trenutku natječaj trajao", rekao je Plenković braneći sebe i Krstičevića i objašnjavajući kako gotovo do posljednjeg trenutka nisu znali da kupovina izraelskih Baraka neće biti moguća i da to nije mogao "iščitati" u vrijeme dok je trajao natječaj.
Index je objavio predodobrenje State Departmenta za sudjelovanje Izraela na hrvatskom natječaju za nabavku borbenih zrakoplova iz rujna 2017. godine gdje su jasno bila vidljiva ne samo ograničenja nego i preporuke, a iz čega je bilo jasno da će Izraelci moći prodati samo "ogoljene F-16", a ne svoju verziju Baraka.
Tu su i upozorenja američkog veleposlanika, napisi hrvatskih medija te mailovi koji su upućivani iz veleposlanstva prema MORH-u. Ništa u tim dokumentima nije bilo nejasno, nego vrlo jasno i precizno.
"Pozdrav Petre,
Želio sam proslijediti najnovije informacije iz Pentagona vezane uz predloženi TPT (Third Party Transfer, prijenos trećoj strani, op.a.) izraelskih borbenih aviona: Predlažemo da hrvatsko Ministarstvo obrane zatraži dokaz da je Izrael dobio dozvolu Lockheed-Martina za kupnju i naknadnu prodaju kompleta za nadogradnju pojedinih zrakoplova. Temeljeno na diskusijama između Pentagona i Lockheed-Martina, čini se da ta dozvola nije dana i moguće je da uopće ne bude dana. Bez odobrenja Lockheed-Martina za prodaju, Hrvatska bi mogla kupiti avione kojima nikad neće biti omogućeni dodatni sati leta. Bit će nam drago prenijeti bilo kakve poruke ili uspostaviti drugu komunikaciju na ovu temu", stoji u mailu koji je iz američkog veleposlanstva u Hrvatskoj krajem 2017. godine dobio Petar Mihatov, pomoćnik ministra obrane Damira Krstičevića zadužen za obrambenu politiku.
LAŽ 3: "NEMA ŠTETE I NEMA TROŠKOVA"
"Naglašavamo kako nema nikakve financijske štete za državni proračun niti za Republiku Hrvatsku", stajalo je u službenom odgovoru Krstičevićeva MORH-a. Plenković je u svojim izjavama često isticao kako Hrvatska nije sklopila nikakav ugovor te da nisu stvorene nikakve financijske obveze za Republiku Hrvatsku. Vrlo slično govorio je i Krstičević ističući da nema štete po proračun, dok je predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović govorila kako je jedina šteta ona izgubljenog vremena.
No onda su na vidjelo izašli računi, odnosno samo neki troškovi. Prema do sada objavljenim informacijama, troškovi propale nabavke iznose preko 600 tisuća kuna i taj iznos bi mogao još i rasti. MORH je 1. veljače prvo priznao 395.000 kuna troškova, a onda su se naknadno, odgovarajući na upit novinara, sjetili i ugovora za financijsko savjetovanje s tvrtkom Deloitte. Ugovor je sklopljen na iznos od 190.000 kuna bez PDV-a.
I to je sve bez obračuna radnih sati ljudi koji su sudjelovali u stručnim povjerenstvima, bez svih troškova analize i evaluacije ponude.
LAŽ 4: "IMALI SMO SVE DOZVOLE"
"Imamo dokument vlade SAD-a da Izrael može nuditi zrakoplov koji je nama potreban i da može i prodati taj zrakoplov Republici Hrvatskoj", rekao je Krstičević pozivajući se na "pre-approval" dokument koji je stigao u rujnu 2017. godine.
To je tumačenje MORH održavao sve dok Index nije objavio taj dokument, iz kojeg je vidljivo da se ta dozvola odnosi na ogoljene F-16, kao i da se mora ishodovati konačni TPT, odnosno konačna dozvola. Vladin PR pokušao je preko Večernjeg lista napraviti kontrolu štete, objavljujući navodno sve dokumente MORH-a, no bez uspjeha jer je postalo razvidno kako i ti dokumenti dodatno ukopavaju vladu.
"Bitno je naglasiti da u ovim dokumentima nema dozvole za bitan element kupoprodaje aviona, transfer, odnosno preuzimanje aviona. Za to SAD izričito pridržava pravo, navodeći da za to treba posebna TPT dozvola, a to je upravo ono što izraelska strana na kraju nije uspjela ishoditi. Točnije rečeno, jasno je iz ovog dokumenta da je Hrvatska mogla prihvatiti ponudu Izraela, mogli smo avione čak i platiti, no to nije značilo da bi te avione mogli i samo tako preuzeti - što je bitan dio kupoprodaje", objasnio je vojni analitičar Igor Tabak napise Večernjeg lista.
LAŽ 5: "NIKADA NIŠTA NIJE BILO SPORNO"
"S američke strane nikada ništa nije bilo sporno", česta je izjava Krstičevića kada ga se pita o spornoj nabavci vojnih zrakoplova. Index je objavio mail koji je još 6. prosinca 2017. godine stigao u Ministarstvo obrane, a u kojem se iz američkog veleposlanstva vrlo direktno i precizno upozorava Hrvatsku da Izrael ne samo da nema odobrenje za prodaju nadograđenih aviona F-16 Hrvatskoj nego i da je moguće da tu dozvolu nikada neće ni dobiti.
Krstičevića je opovrgnuo i američki veleposlanik koji već dvije godine upozorava na probleme oko nabavke izraelskih zrakoplova, a tu je i ključan dokument iz rujna 2017. godine, odnosno američko predodobrenje iz kojeg je razvidno da Hrvatska neće tako lako moći nabaviti izraelsku verziju F-16 te na koncu "white paper" ili "non paper", odnosno "informacija o prodaji", koji je u ruke dobio premijer.
LAŽ 6: "NE POSTOJI DOKUMENT O NEMOGUĆNOSTI PRODAJE"
Premijer, predsjednica i ministar obrane tvrdili su kako ne postoji, odnosno da nisu nikada vidjeli, neslužbeni dokument kojim su Sjedinjene Države upozorile najviše hrvatske institucije, od Ureda predsjednice preko MORH-a pa sve do Ureda premijera, na prepreke koje Hrvatskoj stoje na putu u poslu nabavke izraelskih borbenih aviona F-16 Barak.
"Vlada Republike Hrvatske i Ministarstvo obrane nikada nisu zaprimili dokument koji govori o nemogućnosti prodaje ili protivljenju SAD-a prodaji izraelskih aviona F-16 C/D Barak Republici Hrvatskoj", stoji u vladinom odgovoru na interpelaciju.
Index je objavio mail iz siječnja 2018. godine koji je u svom privitku imao tzv. "non paper" dokument te američke naputke vladi kako da se osigura u poslu nabavke borbenih zrakoplova. No vlada za taj dokument ima i neko svoje, posebno tumačenje.
"Radi se o informaciji o postupku ishođenja TPT-a za slučaj da Republika Hrvatska proglasi odabir platforme F-16, a ne pojedinačno podnesene ponude. Takvim bi postupkom Republika Hrvatska iz postupka isključila ponudu Kraljevine Švedske koja je bila drugi najbolji ponuditelj i prekršila odredbe postupka nabave koje su bile jasno definirane zahtjevom za ponudu 20. srpnja 2017. godine", tvrde iz vlade.
Iako se u odgovoru vlade na interpelaciju ne navodi detaljno što je točno bilo u tom dokumentu, to je vrlo dobro poznato pa je i jasno zašto nisu išli u detalje.
Naime, taj dokument imao je dvije stranice te se u pet odvojenih točaka upozorava na 1) preporučenu satnicu i korake za dobivanje kvalitetnog uvida u tehničko stanje konkretno ponuđenih izraelskih i grčkih rabljenih aviona F-16, 2) niz pitanja koja bi Hrvatska trebala postaviti Izraelu i Grčkoj, a tiču se strukture samih ponuđenih aviona, njihove avionike kao i stanja motora, zemaljske opreme te rezervnih dijelova i obuke, 3) mogući timeline cijelog hrvatskog posla nabave izraelskih ili grčkih rabljenih F-16, 4) preporučenu satnicu i korake potrebne za kvalitetan uvid u ponudu novih aviona F-16V blok 70/72 te 5) mogući timeline cijelog posla pribavljanja novih američkih F-16V za Hrvatsku.
Iz tog je jasno da je Hrvatska morala TPT dozvolu za rabljene F-16, i grčke i izraelske, ishoditi prije donošenja odluke o nabavci borbenih zrakoplova. To nije učinila.
LAŽ 7: "NEMA SLUŽBENOG UPOZORENJA"
"Ne postoji papir u kojem bi se upozoravalo da postoje problemi u odnosu na izraelsku ili bilo koju drugu ponudu", rekla je predsjednica Grabar-Kitarović, a to su gotovo isto ponavljali premijer Plenković i potpredsjednik Krstičević.
Te izjave su u direktnoj suprotnosti s mailom koji je objavio Index, a koji je iz veleposlanstva stigao u MORH u prosincu 2017. godine. U tom dokumentu vrlo se direktno i precizno upozorava Hrvatsku da Izrael ne samo da nema odobrenje za prodaju nadograđenih aviona F-16 Hrvatskoj nego i da je moguće da tu dozvolu nikada neće ni dobiti.
Vlada nikada nije demantirala da taj dokument, odnosno mail koji je objavio Index, postoji, no proglasili su ga neslužbenim dokumentom u kojem nisu izrečena upozorenja nego, pazite sada - rezerve!?
"Osim navedenih službenih načina korespondencije u zahtjevu za ponudu, radi odgovornosti prema procesu, uvažene su i provjerene sve službene i neslužbene korespondencije, medijski napisi i predstavke koje su dolazile u Ministarstvo obrane. Tako su i sva pitanja i rezerve koje je artikuliralo Veleposlanstvo SAD-a elektroničkom poštom pomoćniku ministra obrane 6. prosinca 2017. razjašnjeni u dodatnim konzultacijama sa SAD-om i Državom Izraelom", stoji u pisanom odgovoru vlade na interpelaciju SDP-a koji potpisuje premijer Plenković.
LAŽ 8: "IMAMO DOZVOLU LOCKHEED MARTINA ZA IZRAELSKI F-16"
"Imamo sve dokumente da je Lockheed Martin za nabavu F-16 od Izraela", rekao je ministar Krstičević. No ispada da se mislilo na ogoljene F-16, a ne izraelsku verziju.
"Želio sam proslijediti najnovije informacije iz Pentagona vezane uz predloženi TPT (Third Party Transfer, prijenos trećoj strani, op.a.) izraelskih borbenih aviona: Predlažemo da hrvatsko Ministarstvo obrane zatraži dokaz da je Izrael dobio dozvolu Lockheed-Martina za kupnju i naknadnu prodaju kompleta za nadogradnju pojedinih zrakoplova. Temeljeno na diskusijama između Pentagona i Lockheed-Martina, čini se da ta dozvola nije dana i moguće je da uopće ne bude dana. Bez odobrenja Lockheed-Martina za prodaju, Hrvatska bi mogla kupiti avione kojima nikad neće biti omogućeni dodatni sati leta", stoji u mailu koji je iz veleposlanstva primio Petar Mihatov, pomoćnik ministra obrane Damira Krstičevića zadužen za obrambenu politiku.
LAŽ 9: "NEMA ŠTETE PO UGLED HRVATSKE"
"Iako je u Hrvatskoj postupak nabavke borbenih zrakoplova iznimno medijski popraćen, to nije slučaj ni u SAD-u ni u Izraelu; u potonjoj zemlji zabilježen je manji broj naslova koji ni na koji način ne impliciraju odgovornost Republike Hrvatske ili kritično govore o njezinu međunarodnom ugledu. Štoviše, izraelske novine i portali izvještavaju o neuspjehu Izraela da osigura potrebni TPT, zbog čega se Izrael ispričao Hrvatskoj, što je i naslov članaka na portalu israelnationalnews.com od 11. siječnja 2019.", stoji u odgovoru vlade koji potpisuje premijer Plenković.
Vlada ovdje svjesno ignorira činjenicu da međunarodni ugled ne ovisi samo o pisanju američkih i izraelskih medija, s obzirom na to da na svijetu ima skoro 200 država, kao i da su o propalom poslu pisali mediji koji nisu ni iz Izraela ni iz SAD-a. Primjerice, austrijski konzervativni list Die Presse tako je hrvatski pokušaj nabavke borbenih aviona opisao kao "malu regionalnu utrku u naoružanju sa Srbijom" te konstatirao da je SAD upozoravao na sve moguće probleme oko kupovine izraelskih Baraka.
LAŽ 10: "BILA JE TO UOBIČAJENA PROCEDURA"
U MORH-u često ističu kako je Hrvatska poštovala proceduru koja je uobičajena u poslovima nabavke borbenih zrakoplova, a to često u svoju obranu govori i Plenković. No ni to, na žalost po HDZ i njihove saveznike, nije istina.
Hrvatska je zaključila natječaj u ožujku 2018. godine, a onda se sve do kraja te godine čekao američki TPT, odnosno konačna dozvola za prodaju.
Primjerice, Slovačka je u vrijeme kada je nabavljala borbene zrakoplove F-16 od američke strane imala i prethodno odobrenje (pre-approval) za prodaju i odobrenje za moguću potencijalnu prodaju (determination approving) i to u vrijeme dok je natječaj trajao. Sve te dozvole bile su objavljene na službenoj stranici State Departmenta u travnju prošle godine.
Nakon TPT-a slovačka je vlada izabrala najpovoljniju ponudu. Tri mjeseca kasnije, u srpnju!
LAŽ 11: MANIPULACIJE S VELEPOSLANIKOM
Iz vladina odgovora na interpelaciju SDP-a se kao važan argument spominje priopćenje američkog veleposlanika Roberta Kohorsta od 28. siječnja. To je važan dio obrane vlade kako su nevini, odnosno da nisu napravili ništa pogrešno u fijasku s nabavkom aviona. To priopćenje čak je i citirano u odgovoru na interpelaciju.
"U svojoj izjavi (koju u cijelosti prenosimo u zaključku) veleposlanik SAD-a u Republici Hrvatskoj 28. siječnja 2019. istaknuo je kako je SAD snažno podržavao i kako će nastaviti podržavati hrvatske napore u nabavi borbenih aviona. Navodi kako je SAD podržavao izraelsku prodaju i učinio sve da do nje i dođe. Nadalje, naglašava kako SAD ni u jednom trenutku nije savjetovao hrvatskoj Vladi da odustane od kupnje izraelskih aviona F-16. Veleposlanik je istaknuo da Vlada Republike Hrvatske ne snosi odgovornost za nerealiziranu prodaju izraelskih aviona i kako je hrvatska Vlada pokazala svoju odlučnost da osigura najbolje zrakoplove za najbolju cijenu te da Republika Hrvatska ostaje ključan strateški partner SAD-u", stoji u vladinom odgovoru na interpelaciju SDP-a.
No iako se priopćenje od 28. siječnja ove godine u odgovoru vlade citira na više mjesta, nigdje se ne spominje izjava veleposlanika Kohorsta dana tog dana ispred zgrade vlade. Kohorst je rekao da je dokument koji definira proceduru za dobivanje dozvole za prodaju F-16 osobno predao premijeru Plenkoviću i to u siječnju prošle godine. Riječ je o "non paperu" odnosno "white paperu", čiju ulogu je pojasnio upravo sam Kohorst.
"Postoji pravilo prodaje trećoj strani koja mora uključivati američko odobrenje. Bili su svjesni kako proces funkcionira, ne znam jesu li znali sve detalje, ali generalnu informaciju su imali", rekao je Kohorst tog dana.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati