Ljudi sa simptomima korone u Britaniji ne moraju zvati doktora. Zašto kod nas moraju?
U VELIKOJ BRITANIJI pacijenti sa simptomima koronavirusa ne moraju zvati telefonom svog liječnika, već prvo moraju ispuniti online obrazac na stranici njihovog državnog zavoda za javno zdravstvo NHS (National Health Service). Potom dobivaju upute o daljem postupanju.
"Kod nas su medicinske sestre preopterećene pozivima"
Indexu se javila čitateljica koja radi kao medicinska sestra u primarnoj zdravstvenoj zaštiti u Hrvatskoj, a njena kći živi u Velikoj Britaniji i usporedila je naš zdravstveni sustav s britanskim.
"Dok traje globalna epidemija koronavirusa, svakodnevno možemo čuti da svaka osoba koja sumnja na simptome bolesti, mora se prvo telefonski javiti svom obiteljskom liječniku. To zvuči razumno jer se tako sprječava direktan kontakt potencijalno oboljele osobe sa zdravstvenim sustavom. Praksa govori nešto drugo. Prosječno, svaka zdravstvena ordinacija u urbanim sredinama se brine za više od 2000 pacijenata, a oni i u ovo vrijeme traže skrb. Veliki broj njih moraju svakodnevno piti svoje lijekove, a za to trebaju zvati svojeg obiteljskog liječnika. Zbog toga su medicinske sestre koje se javljaju na te pozive preopterećene i ponekad se ne mogu javiti", započela je ona.
Kakav je postupak za pacijente koji sumnjaju na koronu u Britaniji?
Opisala nam je postupak kad su se njenoj kćeri koja živi u Velikoj Britaniji pojavili simptomi koronavirusa. Srećom, bili su blagi i sada se, deset dana od pojave prvih simptoma, kaže nam, osjeća vrlo dobro.
"Ona me je upozorila na sustav kako funkcionira taj prvi kontakt potencijalno zaražene osobe sa zdravstvenim sustavom u Velikoj Britaniji. Tamo nije moguće telefonski zvati svog liječnika, već se svaka osoba usmjerava na mrežnu stranicu 111.nhs.uk gdje se ispunjava detaljni upitnik koji se odmah šalje u NHS, National Health Service (britanski HZZO). Osobe dobiju detaljna uputstva što napraviti i kako se ponašati u daljnjem tijeku bolesti, a osoba se automatski nalazi u sustavu i lakše se prati. Mislim da bi jedan ovakav link u Hrvatskoj olakšao, ubrzao i prije svega, povećao sigurnost zdravstvenog osoblja, a istovremeno rješavao veliki broj pacijenata", kazala nam je ova medicinska sestra.
Ovakav program se, navodi, može lokalizirati i upotrijebiti u sadašnje vrijeme kada je potrebna brza, točna i sigurna informacija, a vjerojatno se, kaže, sličan sustav može nastaviti primjenjivati i kod budućih epidemija.
"Ovaj bi program jako olakšao rad epidemiolozima, korona-ambulantama i svim obiteljskim liječnicima. Da bi se ušlo u taj program, dovoljno je upisati bilo koji poštanski broj u Ujedinjenom Kraljevstvu", navodi naša sugovornica.
Predsjednica udruge obiteljskih liječnika: To je izvanredna ideja, ali naše društvo nije zrelo za tako nešto
O tome smo razgovarali i s dr. Vikicom Krolo, predsjednicom Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KoHOM).
"Ovo je izvanredna ideja da se kod nas uvede takav način rada kao u Velikoj Britaniji, ali naše društvo nije zrelo za to. Mi smo patrijarhalno društvo koje je naučilo da im sve netko drugi mora riješiti. Odlična je ideja da pacijent samo ispuni obrazac i to je ta odgovornost koju tražimo od pacijenta. U našem sustavu je sve na nama, a ne na pacijentima. Mi bismo htjeli da pacijenti tako nešto ispunjavaju i da za te podatke i odgovaraju", rekla nam je dr. Krolo.
Pitali smo je na koji način rade sad liječnici obiteljske medicine, imaju li dovoljno zaštitne opreme?
"Nastojimo većinu toga odraditi s pacijentima preko telefona, a kad već moraju doći onda smo napravili neku vrstu pretprostora, stavili smo dezinficijens na podlogu na kojoj moraju obrisati noge i kad dođu u ambulantu onda im poprskamo ruke dezinficijensom i držimo odstojanje od 2 metra. Nastojimo naučiti pacijente da ne dolaze nepotrebno, već da telefonski rješavaju većinu stvari. I polako uspijevamo jer već manje dolaze", rekla je dr. Krolo.
Kakav je postupak kod primarne zaštite za vrijeme epidemije
Što se tiče onih pacijenata koji maju respiratorne probleme, ako su simptomi blagi savjetuju im da odu doma i da se javljaju ako se nešto pogorša.
"Oni koji su sumnjivi na covid-19, ako imaju visoku temperaturu, gušenje u prsima i kašalj, njih odmah prosljeđujemo na zaraznu. Takve pacijente uglavnom više ne pregledavamo. No dobro je da mi ispitamo svoje pacijente jer ih poznajemo i tako ih znamo trijažirati, nastojimo imati što manje osobnih kontakata, a što više podataka uzeti telefonom. Što se tiče opreme, panično je nabavljamo, snalazimo se na sve načine. Najvažnije je da covid-ambulante imaju svu opremu", kazala je.
"Kao udruga pregovaramo i s Kinezima da nabavimo nešto zaštitne opreme, no najviše se uzdamo u vladu i stožer. Nadamo se da će se sva oprema pošteno raspodijeliti, da mi na prvoj crti nećemo biti zaboravljeni. Imamo različite županije, neke pošteno podijele, neke prvo preferiraju zaposlenike domova zdravlja, dok nas koncesionare ne doživljavaju. Ne gleda nas se jednako", zaključila je dr. Krolo.
Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz koronavirus instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: koronavirus
Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati