Švicarski list: Žarišta džihadizma su europski gradovi, a ne Balkan
ŠVICARSKI list Neue Zürcher Zeitung (NZZ) objavio je veliki članak u kojem konstatira da Balkan ne predstavlja pogodno mjesto za regrutaciju islamističkih terorista, već da su to mnogo više zapadni velegradovi. NZZ konstatira da je socijalna kontrola mnogo snažnija u balkanskim muslimanskim društvima nego u muslimanskoj dijaspori na zapadu.
Primjer bečkog terorista se navodi kao najsvježiji.
Švicarski list konstatira da se oko trećine stanovništva u zapadnobalkanskim zemljama (Srbija, Crna Gora, Bosna i Hercegovina, Kosovo, Sjeverna Makedonija i Albanija) izjašnjavaju kao muslimani te da su u nekim državama i većina stanovništva, ali da su tek manjina vjernici koji većinom prakticiraju tolerantnu verziju sunitskog islama. Dosta muslimana na Balkanu, primjerice, konzumira alkohol. Balkanski islam je došao s turskim osvajanjima te je neko vrijeme predstavljao državnu religiju Osmanskog carstva.
Utjecaj ekstremista raste od ratova devedesetih
Nakon 1945. su komunistički režimi u Jugoslaviji i Albaniji proveli duboku sekularizaciju koja je još više smanjila ulogu religije u javnom životu. Neke se nacije u međuvremenu snažnije identificiraju s religijom, primjerice Srbi i pravoslavlje i Bošnjaci i islam, no Albanci i dalje pretežito inzistiraju na laicizmu, s obzirom na to da su multikonfesionalna nacija, što dovodi do sukoba s rastućim utjecajem islama, navodi NZZ.
Utjecaj ekstremnih struja islama na Balkan počeo je rasti tijekom ratova 1990-ih, a to se najbolje može vidjeti po izgradnji džamija koje se ne uklapaju u tradicionalnu arhitekturu Balkana. Vjerske ekstremiste su stare strukture ipak uspjele obuzdati, a s vremenom je opao utjecaj Saudijske Arabije, čime je ponovno otvoren prostor utjecaju Turske, koja njeguje tolerantniju varijantu islama koja se naslanja na balkanski islam.
Lakše je regrutirati teroriste u europskim gradovima
Francuski stručnjak za Balkan Xavier Bougarel ističe da džihadisti svoje pristaše s Balkana najviše regrutiraju među mladim muškarcima koji pripadaju muslimanskoj manjini u Bugarskoj i Makedoniji, a najviše uspjeha imaju među muslimanskom dijasporom na zapadu, primjerice u Beču ili Berlinu.
Tzv. paralelni džemati u BiH, u kojima se okupljaju salafisti, nalaze se pod kontrolom islamske zajednice, policije i okoline, čime se njihov radikalni utjecaj ograničava, što na zapadu nije slučaj.
"Sve ukazuje na to da je lakše radikalizirati ljude na zapadu nego u zemljama iz kojih potječe europski islam", navodi NZZ.
Sukob između prve i druge generacije useljenika
Bečki povjesničar i albanolog Robert Pichler ističe da na zapadu dolazi do otuđenja između roditeljske generacije useljenika i njihovih potomaka, koji se tek nakon toga prepuštaju islamističkoj radikalizaciji. Druga generacija se često osjeća nedovoljno prihvaćeno u društvu u kojem živi, a osjećaju i da ne mogu ispuniti očekivanja roditelja. Pichler ovako opisuje taj mehanizam: umjesto da budem dijete neupadljivih gastarbajtera s Balkana, mogu postati dio svjetske mreže koja se bori za islam.
Mlade privlači i uzbuđenje koje sa sobom nose pripadnost malim, tajnim skupinama i rad u ilegali.
Francuski politolog Olivier Roy je pak istraživao biografije islamističkih terorista iz Europe i konstatirao da se radikalizacija odvija preko interneta, ne uvijek nužno u direktnom kontaktu s nekom terorističkom skupinom poput ISIL-a. Veliki utjecaj ima i upadanje u sitnokriminalni milje.
"Teroristi dolaze s rubova muslimanskog života" u Europi, smatra politolog Roy. Zbog toga muslimanska društva na Balkanu nisu pogodne lokacije za regrutiranje terorista, dok zapadni velegradovi jesu, zaključuje NZZ.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati