Avioni bez pilota? "Da, za 10-15 godina sigurno"
Foto: Index
IDEJA O bespilotnim avionima ponovo se može čuti u krugovima ljudi koji brinu za sigurnost aviona. No, ima i onih koji smatraju kako je tome prepreka - upravo sigurnost.
AP donosi priču koju počine riječima: "Da bi letenje bilo sigurnije, možda je potrebno maknuti pilota. Ideja jest radikalna, možda i neostvariva".
Ali o njoj se priča. Ne samo o njoj. Nekoliko dana nakon tragedije Germanwingsa opet je postala aktualna priča o tome da netko sa zemlje može prizemljiti avion ako se nešto dogodi pilotu. Aviokompanije su veliki protivnici toga jer strahuju od cyber napada. I stručnjaci upozoravaju na mnoge probleme zbog takve tehnologije. Dodaju i kako bez obzira na to koliko tragičan bio posljednji događaj s Germanwingsom, on je anomalija. Svake godine više od tri milijarde ljudi leti na oko 34 milijuna letova. Broj namjernih sudara pilota komercijalnih aviona u posljednjih trideset godine je manji od deset.
"Bi li to doista bila najmudrija investicija novaca koje ulažemo u sigurnost", pita se Patrick Smith, pilot s 25-godišnjim iskustvom i i autor knjige "Cockpit Confidential".
Smith smatra kako bi takva tehnologija bila preskupa još i prije nego bi se počela baviti sigurnosnim aspektima. No, unatoč velikim tehnološkim i psihološkim preprekama, koncept, nije tako nemoguć, piše AP: "Liftovima se vozimo bez operatera, ne razmišljamo dvaput hoćemo li zakoračiti u prazan lift, zračne luke diljem svijeta imaju vozila bez vozača, čak i neki sustavi podzemnih željeznica su bez vozača.". AP podsjeća da i automobili mogu biti bez ljudske kontrole, a najnoviji modeli će imati automatsku kočnicu u slučaju iznenadne opasnosti.
Zašto je pilot u avionu potreban?
Letenje se uvijek činilo neprirodno, piše AP i dodaje kako putnici s nestrpljenjem čekaju umirujući glas pilota koji će im reći da je sve u redu nakon jakih turbulencija ili nekih čudnih zvukova.
"Pravi razlog zašto putnici žele druge ljude u kokpitu je taj jer žele vjerovati da tamo naprijed ima netko tko će podijeliti s njima svoju sudbinu ako nešto pođe po zlu, jer znaju da će učiniti sve što mogu da spase i svoj život", komentirao je za AP Mary Cummings, bivši američki mornarički pilot koji danas radi kao profesor na Sveučilištu Duke.
Cummings i neki drugi stručnjaci smatraju kako će ipak biti aviona bez pilota i da će to prvo biti teretni avioni. Velike kompanije prvo će umjesto dva pilota postaviti jednoga koji će imati pomoć sa zemlje. A zatim će se naknadno moći i bez tog jednog pilota - sve će se raditi sa zemlje. To će biti velika ušteda za aviokompanije, piše AP.
Cummings vjeruje da će se to dogoditi već kroz 10-15 godina. "Ja to već smatram gotovim. S poslovne strane to je najbolje što se može učiniti", zaključuje on.