Štrajk stjuardesa i pilota: Putnici 33 leta Croatia Airlinesa sutra neće poletjeti
Tekst: J.D., I.Kri.
Foto: Index, Davor Pongračić (Cropix)
CROATIA AIRLINES je danas izvijestio kako će sutra zbog štrajka kabinskog osoblja biti otkazana 33 od ukupno 96 letova.
Iz tvrtke kažu kako je na današnjim pregovorima između CA i Sindikata kabinskog osoblja, u kojima su sudjelovali i predstavnici Vlade, Sindikat odbio bilo kakvo kompromisno rješenje. Poručuju kako je broj otkazanih letova manji od predviđenog zato što je dio kabinskog osoblja kazao da ne želi štrajkati te su se javili da će raditi za vrijeme štrajka. Croatia Airlines poručuje i da će pokušati osporiti zakonitost štrajka te zatražiti nadoknadu štete.
Štetu trpe i zračne luke
"Na današnjim pregovorima Sindikatu je ponuđeno da se o materijalnim razlozima štrajka razgovara u rujnu, međutim, SKOZ je to odbio ultimativno zahtijevajući prihvaćanje svih zahtjeva uoči turističke sezone i u vrijeme nepovoljnih globalnih ekonomskih prilika", stoji u priopćenju CA te se dodaje da povećanje rashoda nije u skladu s preporukama vlasnika o štednji.
"Zbog otkazanih letova štetu će pretrpjeti i zračne luke kojima će se znatnije smanjiti obujam posla te će se naštetiti imidžu Hrvatske kao poželjne turističke destinacije", pišu iz CA te dodaju kako žale zbog štrajka i da će nastojati na najmanju moguću mjeru svesti negativne posljedice za putnike i poslovne partnere. Ponavljaju da je booking za ta četiri dana bio oko 30 tisuća putnika te da će imati štetu od milijun dolara dnevno.
"Svi putnici koji su rezervirali i kupili kartu do 7. srpnja (uključujući i 7. srpnja) za neki od letova u vrijeme štrajka, moći će je zamijeniti bez nadoplate", pišu iz CA.
U Zračnoj luci Zagreb uvedeno cjelodnevno dežurstvo
Putnik koji zatraži povrat novca za kupljenju kartu može dobiti potpuni povrat novca za neiskorištene karte, djelomičan povrat za djelomično iskorištene karte te potpuni povrat novca uvećan za 25 posto neto tarife. U trećem slučaju se ne isplaćuje novac već se "izdaje vrijednosni dokument koji se može zamijeniti za kartu za neki od letova Croatia Airlinesa". Ovdje možete pogledati red letenja Croatia Airlinesa u vrijeme sutrašnjeg štrajka.
Iz Zračne luke Zagreb su priopćili kako će tijekom štrajka organizirati 24-satno dežurstvo za sve putnike koji se nađu u zagrebačkoj zračnoj luci. "Učinit ćemo sve što je u našoj mogućnosti kako bismo putnicima umanjili neugodnosti izazvane eventualnim otkazivanjem letova Croatia Airlinesa", stoji u priopćenju Zračne luke Zagreb.
Putnicima se preporučuje da prije leta pogledaju internetske stranice Croatia Airlinesa i Zračne luke Zagreb, gdje će ih se obavještavati o stanju u zračnom prometu. Detaljnije informacije putnici mogu dobiti i u kontakt-centru Croatia Airlinesa na broju telefona 0800 77 77 ili na izvanredno uvedenoj liniji 01/6676 555 koja će biti otvorena svakoga dana tijekom štrajka od 6 do 21 sat.
Sindikat prometnih pilota kritizirao poslovnu politiku CA
Hrvatski sindikat prometnih pilota na svojoj je internetskoj stranici noćas objavio iscrpnu analizu s naglaskom na poslovnoj politici tvrtke Croatia Airlines, u kojoj je vrlo detaljno kritizirao poslovne odluke najveće hrvatske zrakoplovne kompanije.
Istu će analizu tijekom dana poslati najvišim državnim dužnosnicima.
Prava pilota
Sindikat se fokusirao na ključne pogreške CA, od kojih su prvo pitanje prava pilota i kabinskog osoblja. "Dok tvrtke u okruženju shvaćaju važnost stručnjaka u kompaniji, Croatia Airlines izdvaja za svoje osoblje svega 14% od prihoda, što je daleko manje od kompanija u okruženju, pa čak i Jata, Adrije i B&H Airlinesa. Više ne treba naglašavati ogromnu rastrošnost kompanija u domeni reprezentacije, voznog parka, nabave... jer je ona svima jasna, bez obzira na kozmetičke poteze uprave", navodi HSPP.
(Ne)popunjenost zrakoplova
Tvrtka je zbog "nevjerojatnih poteza menadžmenta" došla do stupnja u kom se CA nalazi na samom dnu europske popunjenosti zrakoplova. Po podacima Association of European Airlines CA ima 52,7 posto popunjenosti, dok je prosjek na europskoj razini bio 74,7 posto. "Još je veći nonsens da na našim letovima sjedala, koje po code-share ugovoru ustupamo našim partnerima poput Lufthanse, Austriana, Swissa..., ove kompanije prodaju po osjetno nižim cijenama. Kakve je to ugovore potpisao naš menadžment ako na našem zrakoplovu naš strateški partner prodaje karte daleko jeftinije?", pitaju se u Sindikatu.
Velika većina europskih kompanija u plusu, CA ide u još deblji minus
Još više zabrinjava činjenica da većina europskih kompanija u prvom polugodištu bilježi porast broja putnika, a CA i dalje bilježi minus. Situacija u prometu tereta je još gora. "U prva 4 mjeseca 2010. cargo promet se na razini Europe povećao čak sedam posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine, no u Croatiji on je pao za enormnih 27,1 posto. I dok su gotovo sve kompanije u zelenom, tj. pozitivno posluju sve od kolovoza 2009., a posebno tijekom 2010., Croatia Airlines proglašava još veći financijski gubitak nego tijekom 2009. Samo u prvom kvartalu ove godine on je iznosio preko 100 milijuna kuna, što je više od 50 posto gubitka cijele prošle godine (nešto manje od 200 milijuna kuna)", naveo je HSPP.
Charter letovi
Sve kompanije u svijetu ne samo da racionaliziraju svoje poslovanje dodatnim charter letovima, nego i uvode dodatne kapacitete namijenjene isključivo charter tržištu, dok se CA s tog tržišta povlači "strateškom" odlukom, navodi sindikat. "Croatia ima i mogućnost kombiniranog modela koji je sve prisutniji u Europi, gdje let ima de facto charter karakter iako se određena količina slobodnih mjesta prodaje na slobodnom tržištu. U Hrvatskoj lete 102 charter kompanije, a menadžment Croatia Airlinesa tvrdi da ne postoji charter tržište. Croatia Airlines ostvari samo 10 charter letova tjedno", stoji u analizi.
Povlačenje s isplativih tržišta
U Sindikatu ne mogu shvatiti zašto je CA odlučio povući se s tržišta na kojima sada drugi ostvaruju odlične rezultate, kao što su Britanija i Irska, Rusija, Skandinavija, Španjolska ili Portugal, kad ionako ima samo mali udio tržišta diljem Europe i svijeta. Navode i gubitak poslovanja za ad hoc charter letove sportskih klubova i organizacija, koji su svi prije koristili usluge CA, ali su se sada okrenuli drugima.
Stihijski red letenja
"Croatia Airlines hubni je prijevoznik, no isto nikako nije vidljivo iz reda letenja. Sustav valova je anarhičan pa se od putnika iz, primjerice, Zadra ili Pule očekuje da čeka po 9 sati na konekciju. Takav putnik će se radije odlučiti na neki drugi prijevoz, pa čak i neku drugu zračnu luku. Izgovor da nema dostatno putnika nikako nije na mjestu jer je nedostatak putnika upravo rezultat ovako lošeg sustava valova. Uz to zrakoplovi se ne koriste rentabilno, tj. lete daleko manje od europskog prosjeka. I dok velika većina kompanija konekcije iz huba prema svojim primarnim destinacijama ima oko 23.30 sati (Turkish, Adria, Malev...), Croatia Airlines to čini u 21.15, dočim skraćuje korištenje zrakoplova za 2 sata, ali i onemogućava valove kojima bi se omogućile konekcije. HSPP ima razrađen elaborat kojim bi se sistematizirao sustav valova", navodi se.
Domaće veze i loši savezi
Prosječna cijena karte u domaćem prometu je nevjerojatno skupa, a red letenja nije prilagođen poslovnim i migracijskim putnicima. "Nepojmljivo je da su migracijske navike stanovništva jasne (petkom prema Dalmaciji, nedjeljom u povratku), no naši zrakoplovi će radije zimi ležati na zagrebačkoj stajanci nego što će obaviti vikend-rotaciju prema Dalmaciji, dok putnici za iste letove traže kartu više", navodi Sindikat, a ističe i kako je CA sklopio ugovore sa samo 8 od 26 članova Star Alijanse, pri čemu su uvjeti stravično nepovoljni.
Sama usluga
"I dok ostale kompanije nastoje pružiti putnicima što više usluga i time ne samo olakšati putovanje, već i ozbiljno prihodovati, u Croatiji to je nepoznanica. Prodaja suvenira je simbolična, ne postoji VIP tretman (mogućnost iznajmljivanja privatnog aviona za konekcije, posebne usluge i zabava u zrakoplovu...), kombi-prijevoz po narudžbi od polazišta do terminala, prodaja paket-karata izvan sezone s popustima (primjerice, prema jednoj destinaciji u Dalmaciji za migracijsko stanovništvo, paket karata prema bilo kojoj destinaciji od listopada do ožujka, paketi za moreplovce...), bojenje zrakoplova u boje sponzora (ovo je praksa i najvećih kompanija)", zaključuje se.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati