
AYRTON SENNA DA SILVA bio je jedna od najvećih sportskih legendi svoga vremena. Trostruki svjetski prvak u Formuli 1 jedan je od najvećih i najomiljenijih likova u povijesti ovog sporta, poznat po svojoj iznimnoj vještini i strasti prema utrkama. Njegova karijera i tragična smrt ostavili su neizbrisiv trag u svijetu automobilizma.
Rođen je 21. ožujka 1960. u São Paulu u Brazilu, Senna je od malih nogu pokazivao interes za motore i brzinu. S četiri godine, njegov otac izradio je mali karting s motorom od kosilice, što je bio njegov prvi korak prema svijetu utrka. S trinaest godina počeo je sudjelovati u kartingu, brzo pokazujući prirodni talent. Iako nikada nije osvojio Svjetsko prvenstvo u kartingu, dvaput je bio viceprvak, što mu je otvorilo vrata za daljnje napredovanje u motosportu.
Godine 1981. Senna se preselio u Veliku Britaniju kako bi se natjecao u Formuli Ford 1600, gdje je odmah osvojio prvenstvo. Sljedeće godine dominirao je u Formuli Ford 2000, osvajajući i britansko i europsko prvenstvo. Njegov uspjeh nastavio se u britanskoj Formuli 3 1983. godine, gdje je osvojio titulu nakon žestoke borbe s Martinom Brundleom. Ovi uspjesi privukli su pozornost timova Formule 1.
Uspon prema vrhu
Senna je debitirao u Formuli 1 1984. godine s timom Toleman. Njegova vožnja po kiši na Velikoj nagradi Monaka te godine, gdje je završio drugi, istaknula ga je kao zvijezdu u usponu. Prelazak u Lotus donio je Senni prve pobjede. Njegova prva pobjeda ostvarena je na Velikoj nagradi Portugala 1985. godine, gdje je dominirao u kišnim uvjetima. Tijekom tri sezone s Lotusom ostvario je šest pobjeda i 16 pole positiona, učvrstivši svoj status među elitom sporta.
Pridružio se McLarenu 1988. godine, formirajući legendarno partnerstvo i rivalstvo s Alainom Prostom. Te godine osvojio je svoju prvu titulu svjetskog prvaka, pobijedivši u osam utrka. Nakon kontroverznog sudara s Prostom 1989. godine, koji mu je oduzeo titulu, Senna je uzvratio osvajanjem prvenstava 1990. i 1991. godine. Njegova sposobnost da izvuče maksimum iz bolida, posebno u kvalifikacijama, bila je legendarna, što potvrđuje i 65 pole positiona koje je ostvario tijekom karijere.
Senna je prešao u Williams 1994. godine, ali sezona je počela teško zbog tehničkih problema i prilagodbe na novi tim. Na Velikoj nagradi San Marina 1. svibnja 1994. godine, Senna je doživio fatalnu nesreću u zavoju Tamburello na stazi Imola. Senni su bile 34 godine, a za sobom je imao tri naslova prvaka, 41 pobjedu, 80 plasmana na pobjedničko postolje, 65 pole positiona i 19 najbržih krugova.
"Utrkivanje i natjecanje su mi u krvi"
Senna je već dulje bio zabrinut za sigurnost vozača, a taj vikend loše je počeo već u petak, kad se na treningu njegov sunarodnjak i učenik Rubens Barrichello gadno razbio. Senna je odmah otišao s treninga izravno u bolnicu i tek kad se uvjerio da je s Rubensom sve u redu, vratio se na stazu.
Sljedećeg dana u kvalifikacijama je poginuo Simtekov vozač Roland Ratzenberger, koji je u zavoju Villeneuve izletio sa staze i zabio se u zid pri brzini od 314 kilometara na sat. Senna je doslovno ukrao jedan od sudačkih automobila na stazi i odjurio u bolnicu da bi od liječnika i prijatelja Sida Watkinsa doznao kako je mladi Austrijanac preminuo.
Watkins je Senni tom prilikom rekao kako je vrijeme da se ostavi utrkivanja, na što mu je Brazilac odgovorio da nikad neće prestati. "Utrkivanje i natjecanje su mi u krvi. To je dio mene i to je moj život. Ne mogu se zamisliti bez toga", govorio je ranije Senna.
Želio je osnovati udrugu za sigurnost vozača
Šokiran Barrichellovom nesrećom i Ratzenbergerovom pogibijom, Senna je, prema izjavama očevidaca, došao u svoju sobu i slomio se. Njegova momčad Williams raspravljala je o tome je li Brazilac uopće sposoban za utrku, ali Senna im je rekao da je sve u redu i pripremao se za utrku s koje je startao s prve pozicije.
Na zagrijavanju uoči starta, Senna je bio gotovo sekundu brži od konkurenata, a nakon toga sreo je svojeg bivšeg velikog rivala Alaina Prosta, koji je bio u mirovini. Pričali su oko pola sata i Senna mu je rekao da moraju nešto napraviti oko sigurnosti u ovom sportu pa su se dogovorili da će se čuti nakon utrke. Senna je ostalim vozačima rekao da moraju ponovno osnovati udruženje pilota Formule 1 te se kao najstariji ponudio da bude predsjednik. Najavio je osnivanje udruge već uoči sljedeće utrke u Monte Carlu.
Takav potresen, Senna je spakirao austrijsku zastavu u Ratzenbergerovu čast i sjeo u bolid. Na startu utrke Pedro Lamy zabio se u bolid JJ Lehta, kojem se automobil ugasio, a ciljnom ravninom razletjeli su se dijelovi bolida. Na stazu je izašao safety car, i to najobičnija Opel Vectra. Pet krugova vozači su se vukli iza obiteljskog automobila koji nije mogao pratiti njihovu brzinu, a na snimci se u jednom trenutku vidi kako Senna dolazi do Vectre i signalizira vozaču da ubrza. To će, navodno, biti jedan od uzroka nesreće, jer je zbog premale brzine safety cara, pao tlak u gumama na bolidima.
Kobnih 218 km/h
Čim je Vectra otišla sa staze, Senna je u 6. krugu odvozio najbrži krug, odmah iza Schumachera. A onda je došao taj 7. krug i zavoj Tamburello, koji više nikada neće tako izgledati. Ayrton Senna izletio je iz zavoja pri brzini od 310 kilometara na sat. Telemetrija je pokazala da je kočio nešto manje od dvije sekunde i ubacio u dvije brzine niže te se s 218 kilometara na sat prednjim desnim krajem zabio u nezaštićeni betonski zid.
Sliku na kojoj Sennino tijelo nepomično stoji naslonjeno na jednu stranu bolida zapamtit će svi oni koji su te nedjelje prije 24 godine gledali utrku. Petorica sudaca stajala su oko bolida, ali nisu željeli dirati Sennu zbog mogućih težih ozljeda. Ubrzo su došli liječnici predvođeni Sidom Watkinsom, Senninim prijateljem. Ali, pomoći više nije bilo...
"Na trenutak je otvorio oči. Zjenice su mu bile jako raširene i odmah mi je bilo jasno da je mozak teško stradao. Izvukli smo ga iz kokpita i dok smo ga spuštali na tlo, izdahnuo je. Stvarno nisam religiozan tip, ali kao da sam osjetio da mu je u tom trenutku duša izašla iz tijela", rekao je Watkins.
Ispratilo ga je tri milijuna ljudi
Senna je helikopterom prevezen u bolnicu. Već je u zraku bio priključen na aparate, a nakon što je dvaput oživljen, jedan od najboljih vozača svih vremena proglašen je mrtvim u 18 sati i 40 minuta. Nakon Sennine pogibije, izgled zavoja Tamburello je promijenjen i zavoj je postao mnogo sporiji. Osnovana je i udruga koju je Senna zagovarao, a u Formuli 1 sigurnost je zauvijek podignuta na višu razinu.
Na ulice Sao Paula izašlo je oko tri milijuna ljudi kako bi se oprostili od svojeg sugrađanina. Brazil je proglasio tri dana žalosti, a svijet se nikada nije do kraja pomirio sa smrću genijalnog Brazilca.
Formula 1 je, kažu svi u njoj i oko nje, postala drukčija. No Sennin duh ostao je živjeti i danas. Ne samo u mislima onih koji su zbog njega nedjeljom gledali utrke i vozili male bolide na pedale po kvartu nego i zbog golemog nasljedstva koje je iza sebe ostavio.
Pomagao je siromašnim sunarodnjacima
Par mjeseci prije smrti osnovao je humanitarnu zakladu koja je do danas uložila desetke milijuna dolara za pomoć siromašnim Brazilcima i omogućila im da što je lakše moguće realiziraju svoje snove. On će i dalje živjeti u snovima nekih novih klinaca koji će, gledajući njegove majstorije iz Monaca, Interlagosa, Estorila ili Suzuke na YouTubeu, shvatiti koliko je prokleto dobar bio vozač.
Zauvijek će biti mitski junak, legenda koja je otišla prerano. Koja je svoj prekratak život iskoristila na najbolji mogući način i nesvjesno pomogla desecima tisuća svojih sunarodnjaka za koje je bio i ostao najveći.
