Kako ispričati priče koje vrijede milijarde?
IGRA prijestolja možda jest najgledaniji HBO-ov projekt ikad, ali je li i najbolje iskorišten potencijal tog narativa? Iako najsuvremeniji primjer, postoje projekti koji su desetljećima ranije bili kompleksnije i učinkovitije približeni vjernim obožavateljima.
Unatoč golemoj popularnosti ovog projekta, ostaje činjenica da se zapravo Star Wars smatra najuspješnijim transmedijskim projektom koji je ikada realiziran – davne 1977., a razni transmedijski derivati imaju svoje mjesto i u današnjoj pop kulturi. Pored toga, dovoljno je prisjetiti se Pokemona, Batmana, Matrixa, Breaking Bada, Better Call Saula ili Harryja Pottera kako bi se shvatio potencijal pričanja priča.
Serije, igre, aplikacije, reklame, merchandise
Upravo je Star Wars franšiza između 1977. i 1978. prodala igračaka na temu filma u vrijednosti 100 milijuna dolara. U narednih 35 godina snimanja i prikazivanja ove epske sage, igračke na temu Star Warsa generirale su više od 3 milijarde dolara prihoda, videoigre 3,5 milijardi, prodaja knjiga 2 milijarde…
Kada se zbroji ukupan broj gledatelja pred malim ekranima ispada da je produkcijski trošak svih osam sezona Igre prijestolja iznosio 30,90 dolara po gledatelju. Dodatni transmedijski sadržaji koje su gledatelji konzumirali donijeli su ogromne dodatne prihode franšizi: televizijske pretplate u vrijednosti gotovo 2 milijarde dolara, multimedije u vrijednosti oko 800 milijuna dolara, tematsku robu i proizvode u vrijednosti većoj od 2,6 milijardi dolara…
Trend krosmedije, na kojemu bi narativ ostao na knjizi i snimljenoj seriji ili filmu, transformirao se u multipliciranju na sve moguće komunikacijske platforme: TV serije, filmove, računalne i AR igre, web siteove, stripove, animirane filmove, reklame.... Ovo je današnji standard proizvodnje i konzumacije sadržaja. Jedna kompleksna priča – sve zamislive platforme.
Fanovska kultura
Ovakav tip pristupa kreiranju medijskih sadržaja u izravnoj je vezi s promjenama koje se posljednjih desetljeća događaju u društveno-medijskom okolišu i potrošačkim navikama i očekivanjima – oblikovanju hiperpotrošačkog senzibiliteta, dinamičnom razvoju informacijskih, mrežnih i digitalnih tehnologija, bujanju potrošnje raznovrsnih fikcionalnih sadržaja te porastu značaja participativne, fanovske kulture.
Upravo zbog emocionalnoga angažmana fanova i užitka koji nalaze u aktivnom sudjelovanju i sukreiranju svojih omiljenih narativa, industriji zabave otvaraju se brojne mogućnosti komunikacijskog korištenja njihovih strasti – svojim emocionalnim preporukama potrošači postaju ambasadori brendova, šire word-of-mouth preporuke kojima se najviše vjeruje i odrađuju besplatan publicitet kreativnim industrijama. O uspješnosti ovakvih poslovnih strategija zorno svjedoče i brojni fanovski (posebice fan fiction) siteovi koji postaju okupljališta fanovskih zajednica, razmjene narativnih iskustava i rođenja medijskih subkultura. Ništa od ovoga ne bi bilo moguće bez strateškog rada transmedijskih stručnjaka.
Obrazovanje za transmedijski storytelling u Hrvatskoj
Oni su ti koji osmišljavaju temeljni narativni univerzum projekata poput Igre prijestolja, adaptiraju književne predloške Pjesme leda i vatre za audiovizualne medije, raspisuju serijalni scenaristički predložak, pišu riječi za songove poput Rains of Castamere. Usto odabiru adekvatni glazbeni stil za soundtrack serije, osmišljavaju interaktivni role play ili stratešku igru, site ili TV emisiju s kulinarskim receptima iz Westerosa i Essosa, religijsku mitologiju Sedam kraljevstava, elemente visokovalirijskog i dotrakijskog jezika, kreiraju medijske buzzove i leakove, uključuju najuspjelije fan fiction elemente u kreiranje novih narativnih ekstenzija i sve to skupa pametno marketinški i produkcijski zapakiraju. I prihodi se gomilaju, čak i desetljećima nakon projekta.
Ekspanzija kreativnih industrija stvorila je potražnju za kreativcima koji posjeduju široki raspon klasičnih i hibridnih dramaturških vještina s visokom razinom (trans)medijske pismenosti i strateške osviještenosti, kao i marketinških te medijsko-produkcijskih znanja. U Hrvatskoj je trenutačno samo jedno mjesto na kojemu se obrazuju upravo ovakvi stručnjaci.
Transmedijsko pripovijedanje na VERN'ovoj Umjetničkoj akademiji
Temeljna kreativna praksa na koju se oslanjaju ranije navedeni projekti naziva se transmedijskim storytellingom, odnosno pripovijedanjem. Upravo na ovom holističkom kreativnom konceptu utemeljen je sveučilišni studij Transmedijske dramaturgije na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta VERN'.
Fokus sveučilišnog studija Transmedijske dramaturgije je upravo na stvaranju stručnjaka za kreiranje transmedijskih priča; tipa priča na kojima se temelje današnji proizvodi kreativnih industrija. Studij je koncipiran kao interdisciplinarni program koji integrira različite tipove kreativnih dramaturških praksi i stručnih znanja, neophodnih za oblikovanje narativnih sadržaja te njihovo transmedijsko i poslovno pozicioniranje unutar industrije zabave.
Zanimanja za koje se studenti obrazuju
Studij priprema studente za rad u sektorima filma, televizije, oglašavanja, interaktivnih računalnih i video-igara, izvedbenih i vizualnih umjetnosti i to na sljedećim poslovima: scenarista i producenta raznovrsnih transmedijskih projekata; scenarista igranih, dokumentarnih, animiranih i namjenskih filmova; scenarista igranih i dokumentarnih serijala, TV emisija i različitih medijskih sadržaja; scenarista kompjutorskih i video-igara; kreatora multimedijskih sadržaja za internet i društvene mreže; copywritera u reklamnim agencijama; dramaturških kreatora javnih događanja (eventi, festivali, skupovi) i sl.
Uvjetima korištenja i Pravilima o privatnosti