Rekonstrukcija pruge Zagreb-Beograd koštat će 1.25 milijardu eura, putovanje će biti tri sata kraće
Foto: Dusko Marusic/PIXSELL
HRVATSKA i Srbija potpisale su danas u Beogradu memorandum o rekonstrukciji željezničke pruge Beograd-Zagreb koji bi trebao poboljšati infrastrukturno povezivanje u regiji i na paneuropskom Koridoru 10 te dovesti do toga da putnički i robni promet između dvije prijestolnice, umjesto sadašnjih sedam i pol, bude do četiri sata.
Uz nazočnost srbijanske ministrice eurointegracija Jadranke Joksimović Memorandum je s hrvatske strane potpisao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, a u ime srbijanske vlade vicepremijerka i ministrica građevinarstva, prometa i infrastrukture Zorana Mihajlović.
Rekonstrukcija će stajati oko 1.25 milijardi eura
Projekt rekonstrukcije željezničke pruge Beograd-Zagreb trebao bi ukupno stajati oko 1.25 milijardi eura, od kojih bi za radove na hrvatskoj strani trebalo osigurati milijardu, a na srpskoj oko 250 milijuna eura.
Ministar Butković je ocijenio da "Hrvatska neće imati problem" osigurati taj novac i da će konkurirati kod EU fondova “koji pokrivaju čak i do 85 posto troškova”.
Butković je potvrdio da je Hrvatska već pripremila papire za dvije dionice pruge na svom teritoriju te da je za 2019. osigurano 500 milijuna eura pa se u sljedećoj godini može i očekivati početak radova na kolosijeku u Hrvatskoj.
Rekonstrukciju željezničke pruge Zagreb-Beograd Butković je nazvao “jednim od najbitnijih projekata u regiji” jer Koridor 10 povezuje ne samo Srbiju i Hrvatsku već i europske zemlje od zapada ka istoku.
Projekt rekonstrukcije - investicija za budućnost
Ministrica Mihajlović najavila je da će projekt biti realiziran po fazama, a obje strane za početak imaju zadatak izračunati i usuglasiti što nedostaje u projektno-tehničkoj dokumentaciji, kako bi se stvorili svi preduvjeti da zajedno nastupe tražeći novac za infrastrukturu iz fondova EU.
Mihajlović je procijenila da samo za projektno-tehničku dokumentaciju rekonstrukcije pruge treba osam do 10 milijuna eura.
Srbijanska ministrica istaknula je da ne treba u prvi plan stavljati vrijednost projekta, jer je to “investicija za budućnost”.
"Iza svake velike infrastrukturne odluke, poglavito ako povezuju dvije države, uz ekonomsku postoji i politička odluka. Ako imamo jasan cilj i želimo povezati naše dvije države i ponovno rekonstruirati prugu, mi ćemo to i uraditi, korak po korak ", rekla je Mihajlović, podsjetivši da se sada od Beograda do Zagreba vlakom putuje oko sedam i pol sati.
“Naš je plan da to skratimo, da bude najviše do četiri sata", rekla je Mihajlović, navodeći kako se rekonstrukcija planira da brzina vlakova ubuduće bude 160 kilometara na sat.
Modernizacija infrastrukture i zajednički pristup EU fondovima
Tijekom 2018. počet će priprema projektno-tehničke dokumentacije, a procjena je da bi radovi mogli početi u drugoj polovici 2019. godine.
Obje strane dogovorile da redovito prate realizaciju usuglašenih obveza u pripremi rekonstrukcije pruge, a sljedeći susret najavljen je za svibanj.
Ministar Butković je novinarima potvrdio i da je na današnjem sastanku dvaju izaslanstava bilo riječi o rekonstrukciji i popravku tri mosta koji povezuju dvije zemlje, a ministrica Mihajlović najavila je da bi već u travnju Srbija i Hrvatska mogle potpisati sporazum o održavanju tih mostova.
Ministrica za eurointegracije Jadranka Joksimović ocijenila je da Srbija i Hrvatska “u sinergiji” mogu dobiti više novca u eurofondova te podsjetila na zajedničke projekte koje dvije države već imaju u prekograničnoj suradnji u području infrastrukture, životne sredine i transporta.
“Za te projekte do kraja 2020. godine imamo na raspolaganju 35 milijuna eura nepovratne pomoći, a od tih će projekata najveću korist imati pogranične općine u Srbiji i Hrvatskoj”, rekla je ministrica Joksimović.
Putovanje će trajati tri do četiri umjesto sedam i pol sati
Potpisani Memorandum predviđa suradnju na modernizaciji željezničke infrastrukture, olakšavanje postupaka na željezničkim graničnim prijelazima između dviju država, te zajednički nastup prema EU fondovima i drugim međunarodnim institucijama vezano uz modernizacijom pruge Beograd–Zagreb, na Koridoru 10.
Pruga Zagreb-Beograd duga je 412 kilometara, a procjene su da bi nakon rekonstrukcije sadašnjih sedam i pol sati putovanja vlakom trebalo biti skraćeno na tri do četiri sata.
Pruga kroz Srbiju duga je 116 kilometara, a prema podacima srbijanskog ministarstva građevinarstva, prometa i infrastrukture, planirana je rekonstrukcija oba kolosijeka na cijeloj dionici Golubinci–Šid do granice s Hrvatskom te modernizacija dijela pruge od Rume do Šida.