Još jedan loš potez. Što se događa s Xboxom?

Foto: Press

U SVIJETU konzola nekoć davno pisalo se i pričalo o tzv. "ratu konzola". Nekoć su to bili Nintendo i Sega, zatim Sony i Microsoft, a danas je to mrtva priča jer svi su na ovaj ili onaj način pronašli svoje mjesto na sceni. PlayStation i PC suvereno vladaju svojim dijelovima tržišta i poslovi im se isprepliću samo kada je to potrebno i korisno za obje strane. Nintendo je odavno isklesao svoju nišu, u kojoj realno i nema konkurenciju, a nešto slično, samo u daleko skromnijoj mjeri uspio je učiniti i Valve, koji se zapravo ni ne natječe, već samo ima prijenosnu platformu za svoju online trgovinu igara. 

Kompanija koja se uporno, a čini se i svim silama trudi isključiti iz te utrke je Xbox, čiji potezi često izazivaju čuđenje. Najnoviji potez s podizanjem cijena Game Passa mnoge je dodatno zbunio i natjerao da se zapitaju vodi li netko tu kompaniju ili je autopilot uključen još krajem ili početkom ove generacije konzola.

Je li ovo isplativo?

Nakon onih epskih i na sva zvona razglašenih trošenja desetina milijardi dolara, Xbox je uspio tek u tome da novinare natjera da se po tko zna koji put zapitaju: "Kako je ovo isplativo?" Njihova kupnja ZeniMaxa mnoge je zbunila jer pokušavaju odgonetnuti koji je konačan cilj, a svakim novim potezom čini se kao hir zbog kojeg će izgubiti svi. 

Nakon četiri godine čekanja Xbox je napokon imao prezentaciju koja je nakratko probudila nadu da bi ova konzola mogla opravdati svoje postojanje, ali nedugo nakon toga odlučili su povećati cijenu pretplate svog ionako upitno isplativog servisa Game Pass, koji igračima nudi nešto kao gamerski Netflix, iako je sve jasnije da se radi o kolekciji igara koje bi ionako rijetki kupili.

Osim toga, sam model poslovanja djeluje štetno za razvojne timove, koji nisu ni motivirani raditi na velikim naslovima, već se fokusiraju na one manje, a kada izađu veliki AAA projekti kao Starfield, postaje jasno da bi ovo bilo isplativo samo u slučaju da se igra paralelno pojavi za apsolutno svaku postojeću platformu. 

Ukratko, kako vrijeme prolazi, sve je izvjesnije da bi Xbox, nastavi li ovim putem, sa svojim Game Passom mogao postati potpuno funkcionalan streaming servis/trgovina igara, koja ne ovisi o matičnoj konzoli, već svoje usluge pruža na apsolutno svim platformama, od konkurentskog PlayStationa do Amazonovih Fire TV stickova, a radi se o usluzi koja je već dostupna u 25 zemalja. 

Game Pass u svakom domu

I to nije nužno loš potez, ali njihova je strategija toliko nejasna i stihijski odrađena da imate osjećaj da se iz dana u dan mijenja. Glavni čovjek Xboxa Phil Spencer ovaj je potez već davno najavio, ali ta se priča često mijenjala i modificirala, pa više ne znamo želi li uopće Xbox imati vlastitu platformu te ima li nade da će krenuti putem Valvea i stvoriti vlastitu verziju prijenosnika kao što je Steam Deck. Realno gledajući, to bi bio izvrstan potez za Xbox, ali u ovoj situaciji teško je odgonetnuti jesu li uopće zainteresirani za hardver. 

Game Pass je bio i ostao njihov najjači adut, ali najnovija situacija s povećanjem cijena i uvođenjem novih razreda plaćanja svakako će otjerati dio korisnika. Naime, jedan od jeftinijih razreda (bližih trenutnoj cijeni) dao bi korisnicima pristup dijelu kataloga, ali ne i novim naslovima, koji bi bili dostupni samo onima koji plaćaju najviše. Realno, teško je pretpostaviti koliko će ljudi biti zainteresirano za plaćanje isključivo starog sadržaja. Daleko od toga da su novi naslovi bili posebno jak magnet, ali optika tog poteza u najboljem je slučaju upitna jer Game Passu se tako djelomično oduzima jedna od bitnih stavki za prosječnog konzumenta. 

Štoviše, prije nego što je Sony uveo svoju verziju Game Passa u vidu PS Plusa, mnogi su tvrdili da je to posljednja prednost Xboxa u odnosu na PlayStation, ali otkad su podigli cijenu, PS Plus djeluje kao daleko bolja opcija jer njihova najskuplja varijanta daje vam sve, od streaminga igara do probne verzije igara, Ubisoft+ Classics i velik katalog novih i starih igara. 

Drugim riječima, Xbox mora hitno nešto promijeniti jer počeli su gubiti na posljednjem terenu na kojem su imali prednost. No pravo pitanje je što bi trebali mijenjati. 

Mogu li Xbox spasiti igre?

Naravno, opcija je bezbroj, oni su ozbiljna kompanija koja zasigurno razmišlja dalekosežnije od internetskih mudraca prepunih "ideja od milijardu dolara" i možda Xbox drži asa u rukavu, zahvaljujući kojem će sve promijeniti, ali tradicionalno gledajući, postoji nekoliko opcija koje bi im mogle pomoći da se vrate u milost igrača. 

Ono što im svakako treba su novi IP-ovi jer ekskluzive su i dalje najveći mamac, a sudeći prema posljednjem predstavljanju naslova, Xbox bi naredne dvije godine mogao imati nekoliko prilično snažnih igara kao što su: Call of Duty: Black Ops 6, Indiana Jones and the Great Circle, Doom: The Dark Ages, World of Warcraft: The War Within, Fable, Avowed, Stalker 2 i Gears of War: E-Day. No bitna stavka je imati ih od prvog dana i nema sumnje da će naslovi privući najveći dio pretplatnika, ali mjesečna pretplata od 20 eura možda prelazi psihološku granicu. 

Cloud gaming također će morati doživjeti poboljšanje infrastrukture, a to se svakako odnosi i na širenje na tržišta jer Xbox je mimo Sjeverne Amerike gotovo nepostojeća platforma. Europa i Azija tradicionalno su jaka tržišta koja pripadaju Sonyju, a jači su i u Sjevernoj Americi. 

Sve u svemu, pred Microsoftom je velik posao i bit će zanimljivo vidjeti u kojem će se smjeru razvijati.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.