Obišli smo ZET-ove displeje na stanicama. ZET objasnio kako rade

Foto: Index

ZET-ovi displeji koji pokazuju vrijeme dolaska tramvaja ili autobusa raspoređeni su na 150 stajališta diljem Zagreba, a prošli tjedan ih je izvan funkcije samo pet, što znači da ih je većina popravljena u zadnjih nekoliko mjeseci. Oni su postavljeni na frekventnijim lokacijama, odnosno stajalištima koja koristi veći broj putnika i linija, pa se tako nerijetko događa da ih na stanici koja je postavljena u smjeru centra ima, a na istoj toj stanici u smjeru periferije nema.

Vrijeme dolaska tramvaja ili autobusa koje pokazuju češće je točno nego netočno, no u nekim slučajevima griješe. Tako, primjerice, u 12:30 na Trgu bana Jelačića čekamo šesticu. Prva je na displeju i piše da dolazi za dvije minute. No, na stanicu ulazi četrnaestica koja je zadnja, četvrta po redu i ne bi trebala stići do 12:35.

 

Zašto je to tako? Zbog čega je na displejima nekada navedeno pogrešno vrijeme dolaska ili tramvaj koji se uopće nije pojavio? Iz ZET-a su za Index konačno otkrili kako točno funkcioniraju takvi displeji i zbog čega dolazi do pogrešaka.

Zašto dolazi do pogrešaka?

"Informacije o položaju vozila na trasi formiraju se neprekidnom komunikacijom između putnih računala u vozilima s centralnim poslužiteljima sustava za nadzor prometa, a što se potom prikazuje kao vrijeme dolaska na stajališnim zaslonima. Ukoliko dođe do poteškoća u tom komunikacijskom lancu, onda nije moguće točno prikazati polazak vozila s pojedinog stajališta", objašnjavaju iz ZET-a.

To se uglavnom događa zbog kvarova GPS uređaja u tramvajima ili autobusima te poremećaja u prometu do kojih može doći zbog prometnih nesreća, radova, gužvi, kvarova na vozilima i dr., dodaju.

Kada dođe do poremećaja u prometu, služba zadužena za koordinaciju prometa donosi operativne odluke o pomicanju vremena polaska određenog vozila. "Svrha takve mjere je u čim kraćem vremenu normalizirati uobičajenu dinamiku usluge razmicanjem voznih jedinica koje su se npr. zbog poremećaja u prometu približile jedna drugoj", kažu iz ZET-a.

U svakom vozilu se u putničkoj kabini nalazi i jedan manji ekran, odnosno putničko računalo, na kojem se prikazuje vrijeme kašnjenja u odnosu na rasporedom predviđeno vrijeme dolaska na sljedeće stajalište.

Kako displej zna kada će doći tramvaj?

Kako displeji "znaju" gdje je koji tramvaj i kada će stići na stajalište? Položaj vozila, tumače nam iz ZET-a, prati se na dva načina. Prvi je preko GPS-a koji je ugrađen u svako ZET-ovo vozilo. Podatci GPS-ova šalju se središnjem serveru koji se nalazi u Zapruđu, od tamo se zatim šalju displejima na stanicama. Drugi način praćenja je mjerenje udaljenosti koju vozilo pređe od početne stanice.

Kada GPS u vozilu funkcionira, na displeju će pisati za koliko minuta dolazi pojedini tramvaj. No, ako GPS ne radi kako treba i ne šalje signal, na displeju će pisati vrijeme, odnosno očekivani sat u kojem bi vozilo trebalo stići s obzirom na predviđeni vozni red.

Tako je u slučaju četrnaestice iz našeg primjera na stanici pisalo da dolazi u 12:35, dok je za očekivanu šesticu pisalo da dolazi za dvije minute. U prvom slučaju vrijeme dolaska tramvaja ne mora biti točno i tu se često događaju pogreške na displeju.

Tako se primjerice nedavno, kada se zbog kvara na naponskoj mreži u zoni Kvaternikovog trga, Vlaške i Šubićeve ulice poremetio tramvajski promet u većem dijelu Zagreba, na displejevima mogao vidjeti samo numerički iskaz vremena, umjesto informacija za koliko točno minuta dolazi tramvaj. Velik broj tako navedenih tramvaja taj dan se nije pojavio na stanici.

ZET: Nabavljamo dodatne uređaje

Na kraju smo pitali ZET koji su najčešći uzroci kvarova na displejima. "Od navedenih 150 uređaja, trenutno ih je pet izvan funkcije. Uzrok kvarova su povremeno vremenske neprilike koje dovode do oštećenja uređaja, a dodatan uzrok je i njihova starost.

Kvarovi se nastoje otkloniti u najkraćem mogućem roku, no brzina popravka ovisi o prirodi kvara, ali i o dobavljivosti rezervnih dijelova. Upravo iz tih razloga razvojnim planovima predviđena je modernizacija sustava i nabavka dodatnih uređaja za informiranje koji će se rasporediti i na ostalim frekventnijim stajalištima", poručuju iz ZET-a.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.